Voicu Bugariu: Borges si vertijul
intelectual
intelectual
« Jorge Luis Borges est l'un des dix, peut être des cinq, auteurs modernes qu'il est essentiel d'avoir lus. Après l'avoir approché, nous ne sommes plus les mêmes. Notre vision des êtres et des choses a changé. Nous sommes plus intelligents. » (Claude Mauriac)
Povestirile
fantastice ale lui Borges au darul de a-i transforma pe mulţi cititori în fani
necondiţionaţi. Aceştia, unii dintre ei supercalificaţi, precum Umberto Eco, se
declară fascinaţi de modul cum eruditul Borges reuşeşte să combine ingenios
teme şi motive literare într-un fel capabil să declanşeze în cititor stupoarea neliniştitor-delectabilă,
vertijul intelectual. Literatura născută din literatură se dovedeşte a fi la
fel de seducătoare precum cea derivată din realitatea nonverbală. Manierismul
literar, cândva la modă, ulterior socotit mai degrabă o formă de neputinţă creatoare, este astfel
ridicat de Borges pe un piedestal foarte greu de demolat. Ceva asemănător s-a
întâmplat în pictură, unde cerebral-combinativul Dali a reuşit să atingă celebritatea
prin alăturări paradoxale de imagini prefabricate şi aluzii culturale.
Un efect
interesant al manierismului pare să fi fost eşecul autorului argentinian în
privinţa Premiului Nobel. Ani de-a
rândul, Borges a figurat printre candidaţii îndreptăţiţi să obţină această
consacrare superlativă, dar niciodată juriul nu s-a decis să i-o acorde. De ce?
Unii au afirmat că de vină ar fi fost
orientarea sa politică peronistă (neconfirmată de fapte). Noi spunem că această
regretabilă ezitare a juriului a exprimat prejudecata că o literatură
preocupată de vasta şi fascinanta lume a literaturii şi, în general, a
cuvântului scris, este în mod automat inferioară celei pornite de la realitatea
nonverbală. Alfel spus, Borges a fost în mod tacit taxat, în ciuda celebrităţii
sale, drept un autor de rangul al doilea. Un stigmat pare să fi fost socotit şi
interesul marelui scriitor argentinian
pentru genurile până nu demult considerate minore, în special pentru proza cu
intrigă poliţistă (Moartea şi busola, Grădina
potecilor ce se bifurcă şi multe altele).
Borges
se arată implicit interesat şi de un alt
gen literar socotit până nu demult minor, dacă nu cumva chiar infamant.
Riscând să-i indispună elitiştii cuprinşi brusc de execraţie când vine vorba
despre literatura populară, Borges apelează la teme şi motive specifice sefeului nontehnologic. În această privinţă, este
semnificativă, de pildă, povestirea Tlön,
Uqbar, Orbis Tertius (tema înfiinţării unei planete), dar şi Ruinurile circulare, unde alături de motivul
vieţii ca vis apare cel al puterii formative a gândului uman. El Aleph este un alt text din această
categorie. Aici este folosit motivul ubicuităţii vizuale (atribut tradiţional
al îngerilor, dar şi al unor extratereştri prepotenţi). Respectiva
supercalitate este obţinută printr-o unealtă miraculoasă.
Evoluţia
paradigmei literare a arătat că Borges a
fost un vizionar în ceea ce priveşte transformarea raporturilor dintre high literature şi pop culture. Preferinţa sa pentru genuri socotite minore şi
transformarea unor elemente structurale specifice acestora în literatură
autentică au anticipat
intertextualitatea şi, într-un sens mai larg, postmodernismul. Apelarea
la intrigi poliţiste şi la motive
sefiste a devenit monedă curentă pentru mulţi prozatori contemporani,
încurajaţi şi de faptul că marele Borges nu s-a sfiit de aşa ceva.
Vertijul
intelectual (sintagmă lansată de subsemnatul în anii optzeci şi folclorizată, preluată
fără indicarea sursei de fast thinkers avizi
de formulări şocante, dar şi de cercetători universitari ai sefeului) nu poate
fi însă obţinut fără adăugarea unui ingredient inefabil. Acesta este talentul literar, acuzat din plin de Borges. Şi alţi
autori au citit multe cărţi şi au idei şocante, paradoxale. Nu este suficient.
În domeniul lui, al literaturii despre literatură, Borges este deocamdată unic. (2014)